Sunday, May 3, 2009

L . E . G . A

Alhamdulillah.

Abis dah bulan April. Memang sesuai sangatla hari pekerja jatuh hari Jumaat. Aku rasa susah sangat nak bangun Subuh pagi Jumaat 1 Mei tu. Tersangatlah letih dan tekak aku macam berdenyut rasanya. Tonsil ke apa ntah. Pastu bersin tak berenti. Dahi aku panas. hmm, elok la tuh. Time bulan Mac dengan April tu takde pulak ko datang jenguk aku ye encik Demam...Time aku nak bergumbira ni la ko menyebok datang.

Kesudahannya aku memerap je dari hari Jumaat. Telan panadol pastu bergulung dalam selimut. Aku dengar sayup-sayup suara Mak, ajak pegi One Utama. Pastu ada suara-suara latar yang tak berapa nak merdu- ntah suara akak aku ke adik aku ajak pegi SACC Mall dengan Jalan TAR. Tak sensitif langsung... tak nampak ke betapa kecewanya aku terpaksa layan lalok Paracetamol dengan Actified..

Memang aku letih sangat minggu terakhir bulan April hari tu. Kau bayangkan kalau kau terpaksa cakap benda yang sama berulang-ulang kali, dan dalam masa yang sama kena tahan bermacam-macam karenah manusia. Aku rasa macam aku cikgu kelas khas yang dah nearly give-up.

Imagine kau diarahkan mengajar orang buat cengkodok bilis****.

Mula-mula sorang datang tanya kau.
"Cik, camana nak buat cengkodok?"

Ok, kau pun bersemangat nak mengajar.

"Mula-mula encik satukan tepung dengan bawang,ikan bilis, garam, telur, dan daun bawang hiris. lepas tu encik bancuh dan kaup perlahan-lahan tepung tu dengan air suam. Lepas tu encik goreng. Kemuadian bolehlah dihidang dengan cili sos ye encik"

Lepas tu datang lagi sorang.
"kak, camana nak buat cengkodok bilis nih?"

Kau masih bersemangat. Kau pun ajar benda yang sama.

Datang lagi.
"Puan, saya nak buat cengkodok pisang dan cengkodok labu. Ajar boleh?"

Kau kena ajar jugak. Walaupun kau cuma pandai buat cengkodok bilis je. Nanti dia buat aduan kat boss kau ke, hantar warkah kepada PM ke, naya kau. Jadi kau pun pegila rujuk kat senior2 kau cara membuat cengkodok pisang dan labu.

Datang satu lagi.
"kak, saya tak tahu la apa saya kena buat. ni saya kena datang sini ni sebab nak buat roti canai ke kak?"

kau dah mula geram. tapi kau kena senyum. kau kena ramah. kau tak boleh marah.

Kemudian datang lagi.
"Puan, saya heran la. kenapa saya masih perlu buat cengkodok sendiri lagi tahun ni? Pejabat puan ni takde keje lain ke? Asyik nak paksa orang bancuh cengkodok sendiri. Puan tak boleh ke bancuhkan untuk kitorang. Makan gaji buta ke apa? pok pek pok pek.."

kau dah hot. sebab niat kau baik, kau nak mengajar orang. tapi bila orang datang tengking-tengking kau, kau jadi tensen. tapi kau kena control. senyum, senyum. sebab ni tanggungjawab kau.

Lepas tu datang lagi.
"cik, saya ni cermin mata tak bawak. tolongla bancuhkan cengkodok saya. takpe, nanti saya mengaku kat orang saya yang bancuh sendiri. jangan risaula, saya tak bocor rahsia. hehehe."

Kau tarik nafas dalam-dalam. Kau istighfar panjang.


Dan benda ni bukan berlangsung cuma sehari. Bukan seminggu. Tapi dua bulan. Ye, sejak bulan Mac macam tu la aku. Tapi ni dah jadi tanggungjawab aku. Suka atau tak, aku perlu ikhlas dan bersungguh-sungguh menjalankan amanah yang diberi. Cuma kadang-kadang bila aku dah tertekan sangat, aku tend to reward diri aku dengan benda-benda yang aku cuba avoid. Contoh paling utama- kopi. Aku sedaya-upaya avoid minuman ni. Sebab masa ACCA dulu aku dah overdose minuman ni. Tapi sejak Mac, aku minum kopi ais waktu lunch. And Kopi O Keras untuk minum petang. Bahagia rasanya idup.

Dan sepanjang bulan April memori aku macam recall balik semua benda-benda yang best-best, dan kelakar, yang kadang-kadang tak penting sangat nak diingat. And because of work pressure, aku rasa rindu sangat nak buat benda-benda mengarut yang boleh menceriakan hati. Contoh- tengok drama tamil tv2 Nee Naan Kathal dengan Maryatie sambil makan keropok mamee monster masa kursus tahun 2008. Atau mengumpat anak tudung/serkup WS dengan Mar jugak. Ataupun kantoi dengan WS sebab kitorang mengumpat dia kat tangga yang mana kitorang tak sedar time tu WS ada kat belakang. hahahahahahha...

Anyway, lega sangat-sangat.. at least selesai dah semuanya dan finally aku dapat rehatkan fikiran aku sekarang.

tahun depan jumpa lagi Mac dengan April.

0 comments:

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr