Thursday, September 3, 2009

puasa tu bukan sekadar menahan lapar dan dahaga

Sedar tak sedar dah 13 hari kita puasa. Aku rasa macam baru je start puasa hari tu. Isnin depan ni dah nuzul Quran. Selangor cuti la. Aku yang duduk Selangor ni tapi merantau carik rezeki kat kolumpo kenala keje. Boring la. Mesti akak aku pegi shopping-shopping dengan Mak. Aku ni pegi keje. Boring.

Bulan ni surprisingly aku tak la letih macam yang aku expect. ceh, aku ni letih pun aku predict siap-siap. Alhamdulillah. Sebab bulan ni penuh dengan keberkatan kan. Aku rasa masa bulan april lagi aku letih giler. Cumanya 2-3 hari mula-mula puasa tu mengantuk jugakla tengahari. tido pukul 11, bangun 4.30. then 5.30 terus mandi, pukul 6 keluar rumah. Kat federal highway ada pulak mercedes bawak 80 je duduk lane kanan. memang mata aku macam digam-gam rasanya. sampai kat loke yew aku rasa nak bantal sangat-sangat. tapi alhamdulillah la, so far selamat la. hehehe. syukur..

bulan puasa kali ni kawan-kawan aku ramai yang tak boleh puasa sebab baru lepas bersalin. Mar, and Nora.. sian korang... nanti ganti sebulan la ye..

puasa ni bukan sekadar menahan hawa nafsu makan. bulan ni la kita seelok-eloknya rebut peluang-peluang yang banyak mendekatkan diri dengan Allah. Bulan ni aku cuba train diri aku supaya tak merungut untuk benda-benda yang remeh. ikhlaskan hati pegi kerja. cuba untuk pandang kebaikan orang saja. kurangkan rasa marah atau bengang bila t**pay*r nyakitkan hati aku. sentiasa berbaik sangka. pastu aku telefon bahagian pertukaran, tanya status permohonan tukar yang aku apply dari tahun lepas, nak tahu apa jawapannya? "..alasan awak tak kukuh. kalau awak kahwin, boleh buat alasan nak ikut suami..".

aku sabar saja. ni kan bulan ramadhan. bukan sekadar menahan lapar dan dahaga.

0 comments:

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr