Saturday, November 29, 2008

NIGELLA SATIVA a.k.a HABBATUS SAUDA

Saya masih belum sembuh.

Dada masih terasa sesak. Batuk semakin keras. Dan kemuncaknya- kahak yang asalnya berwarna kuning pekat berubah menjadi kuning-kemerah jambuan. Tekak saya luka barangkali. Pijar rasanya.

Seorang jiran datang menjenguk. Bunyi batuk saya yang kuat tu rupanya sampai ke rumahnya. Makcik Y yang sangat budiman membawa bersama minyak Habbatus Sauda. "..minyak ni boleh lapangkan dada..", nasihatnya.

Saya minum sesudu, dan wajah arwah Ayah muncul di otak. Minyak ni salah satu supplement yang diamalkannya dulu.

Makcik Y mengurut-ngurut belakang badan saya. Terus saya teringatkan Mak yang berada di Mekah waktu ni.

Dua jam selepas tu, saya rasa loya, muntah-muntah (kebanyakannya kahak), dan lepas tu berasa lega. Batuk saya semakin berkurang. Alhamdulillah.

0 comments:

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr