Monday, January 26, 2009

".. Eh, bila kau nak kawin ek?.."



Soalan faveret yang datangnya dari orang-orang (selain dari mak dan adik beradik saya) kat kampung nenek time cuti panjang raya cina.

Pada umur 21 tahun dulu, saya pernah terfikir, apa akan jadi kalau saya masih belum berkahwin bila usia bakal mencecah 25 tahun?

Kenapa 25 tahun?

Sebab pada akal saya ketika 21 tahun, saya beranggapan hidup saya akan/sepatutnya/mesti lengkap pada usia tersebut. Umur 25 bukan ke mesti dah graduate, kerja, dan beli kereta? Akal yang tak berapa matang masa tu fikir yang waktu paling perfect untuk tamatkan zaman bujang ialah pada umur 25 tahun. Waktu tu dalam otak saya gambaran hidup yang sempurna ialah lebih kurang macam tu.

But hey, que sera sera.. whatever will be will be. the future's not ours to see. Que sera sera..

Dalam saya struggle untuk tamatkan ACCA, saya pun macam orang lain jugak, ada kawan rapat ehem ehem. Mak dan Ayah of course tak boleh tahu. Rahsia simpan elok-elok. Dan bila tiba hal-hal macam ni, saya jadi terlalu secretive, sampaikan kakak dan kawan paling rapat pun tak boleh tahu. Jaga air muka la konon. Rasa macam malu je kalau cerita-cerita kat orang, pastu hubungan tu tak kemana. Macam artis je aku nih...:-)

Hubungan-hubungan tu ada cerita tersendiri. Saya pun malas la nak ingat-ingat balik. Tapi penyebab kepada putusnya hubungan tu saya paling ingat.

Arwah ayah saya meninggal sebab kanser. Diagnosed pada 2002, dan survived 5 tahun. Waktu saya suffer dalam usaha nak habiskan ACCA dulu, saya paling takut kalau-kalau Ayah meninggal sebelum saya sempat qualified. Macam yang saya pernah cakap dalam entry sebelum ni, ada banyak benda dalam hidup saya yang dicorak oleh Ayah. Enroll ACCA pun sebab Ayah. Hal ketakutan tak sempat qualified sementara Allah masih pinjamkan Ayah pada saya ni selalu sangat bermain dalam otak dan untuk beberapa tempoh tahun tertentu saya memang selalu prioritise ACCA dan arwah Ayah berbanding benda lain. Sampaikan ke satu peringkat, saya pernah berdoa supaya saya dijauhkan dari hal-hal berkaitan hati dan perasaan supaya saya dapat focus pada perkara yang pada saya perlu diutamakan.


So hidup saya menjadi sangat simple back then. Sibuk dengan rutin yang padat- menghadiri part-time class, revision, hantar Ayah ke hospital, hantar Mak ke kenduri kahwin, etc etc etc. Macam jadi terlalu susah sangat nak keluar dating, apatah lagi hang-out dengan kawan-kawan. Ada sorang ex tu pernah cakap yang dia terasa dirinya macam 'digantung tak bertali' je. Macam drama je kalau ingat balik sekarang. Untuk memburukkan lagi keadaan, seboleh-bolehnya perbincangan soal kahwin cuba saya elakkan. Pada mereka saya maklumkan yang saya belum bersedia menerima apa-apa komitmen sebelum saya qualified. Dan bila ada yang cuba berkias tentang Mak Abahnya teringin nak berkenalan dengan Mak Ayah saya, saya dah ready dengan 1001 alasan- 'saya perlukan lebih masa', 'saya ada perkara penting yang perlu saya utamakan dulu', 'saya belum bersedia ke peringkat tu', ermm, I remember saying those. And pada waktu tu pulak, rasa down lepas tengok result ACCA menjadi rutin saya setiap 6 bulan. Jadi bayangkan apa perasaan mereka- dah la keluar dating sikit punya susah, lepas tu tak nak cakap apa-apa pasal kawin sampai qualified, plus asyik fail je pulak minah ni. Memang hopeless la. Perangai-perangai tak molek saya ni buat mereka rasa saya tak bersungguh nak menjayakan hubungan yang memang tak kemana tu. Jadi break-up ialah jalan yang paling baik. Saya tak pressure, dan mereka pun tak merasa tertipu atau perlu menunggu untuk satu tempoh yang saya sendiri tak pasti. Pernah tak korang putus hubungan dengan orang yang korang masih sayang disebabkan korang benci dengan apa yang korang buat kat diorang? Sangat menyeksakan I tell u... huhuhu..

Jodoh ni barangkali semacam peluang juga. Peluang yang kadangkala tiba pada waktu yang tak dijangka. Dan sama seperti sifat peluang, ia hanya datang untuk beberapa kali dalam tempoh tertentu, dan amat rugi untuk disia-siakan. Kalaulah apa yang saya fikir ni betul, rasa-rasanya saya dah lepaskan 3 kali peluang penting ni. Peluang yang datang pada masa yang betul-betul saya tak bersedia. Pada waktu yang betul-betul saya tak berdaya nak menyambutnya. Jodoh tak akan tercipta kalau satu pihak saja yang bersedia dan satu pihak lagi menolaknya.

Jodoh tu akan tiba pada masa, waktu, dan ruang seperti yang telah tertulis di Loh Mahfudz. Cepat atau lambat, saya fikir ia sudah terlukis takdirnya. Sama macam rezeki kita yang lain-lain juga. Samada cepat atau lambat, kalau dah tertulis sesuatu itu hak kita, insyaAllah satu hari nanti apa yang dihajatkan itu juga akan tiba pada masa yang telah ditakdirkan. Jadi tak perlu risau.

Saya bahagia, dan redha menerima takdir yang tertulis buat saya. Tapi orang-orang yang suka bertanya soalan kat atas tu agaknya terlebih risaukan saya. Atau mungkin mereka takut saya akan suruh mereka bayar balik study loan saya kot.

0 comments:

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr