Monday, February 2, 2009

what's your passion?



Ada seorang kawan yang bercerita tentang hidupnya yang sungguh hectic, yet dia gembira dan enjoy life to the fullest. Aku kagum sangat dengan dia ni, jadi aku tanya apa rahsianya.

"...Sebab aku suka sangat kerja ni... Aku tak perlu paksa diri aku setiap hari. Aku tak perlu dengar ceramah motivasi subuh2 kat tv3 tu. Sebab pekerjaan aku ni memang minat mendalam aku..."

Passion.

Masa kecik-kecik dulu, aku perasan Mak aku suka baking. Dia memang rajin sangat buat kek. Masa tu adik beradik aku semua ada lagi, zaman berhingus lagi, memang suka la kalau tengok Mak mula pukul butter dengan gula. Aku paling suka jilat baki-baki adunan kek kat senduk kayu Mak aku. Padahalnya ada telur mentah kan? hehehe.. sedap betul aku rasa. Mak aku suka buat kek butter atau kek marble. Dia suka guna SCS butter, Golden Churn butter, atau Buttercup. Wangi sangat baunya bila kek dibakar. Kemudian dia buat butter icing, dan susun-susun ceri/badam kat atas kek tu. Kalau bulan puasa dia akan buat biskut dam, tart nenas, biskut oat, dan beberapa biskut lagi la. Aku suka bau biskut yang tengah dibakar time bulan puasa tu. Buat aku rasa nak cepat-cepat berbuka. Nanti lepas sembahyang Isyak, Mak bagi kitorang rasa biskut yang dia buat. Tapi tak boleh makan hari-hari kata Mak. Nanti hari raya dah takde biskut pulak. Kalau ada jamuan kat sekolah, aku selalu angkat tangan volunteer nak bawak kek Mak aku. Kalau ada kakak atau abang sepupu aku kahwin pun, selalu Mak buatkan kek untuk hantaran diorang. Aku dengan Kakak aku suka duduk depan Mak, tengok dia kaup tepung dalam adunan butter, tengok dia gris loyang kek, tunggu depan oven masa kek dah dekat nak masak. Rindunya aku zaman tu...






Lama-lama, aku jadi minat benda tu. Kali pertama aku buat kek sendiri masa umur 13 tahun. Aku pun dah tak ingat kek tu rasanya macam mana. Yang aku ingat, lepas daripada tu, setiap weekends aku akan cuba resepi2 kek Mak aku. Mak marah-marah selalu, bukan sebab dia dengki kek aku sedap, tapi sebab aku sepah-sepahkan almari dia simpan barang-barang untuk baking. Aku kemas tak ikut piawaian dia, dan kadang-kadang dia tambah naik radang bila dia tengok barang-barang buat kek dah habis aku kerjakan time dia teringin nak buat kek. Kesian Mak. Tapi ntah, time tu aku rasa seronok bakar kek. Kadang-kadang aku bawak pegi rumah kawan-kawan, bagi jiran-jiran, dan yang paling selalu ialah Mak aku kena bawak pegi hospital tempat dia keje sebab orang kat rumah semua dah naik muak makan kek aku. Mana taknya, tiap Ahad mesti ada bau kek kat dapur umah aku. Tapi aku enjoy buat tu. Aku rasa seronok sangat. Macam hilang semua masalah aku time bancuh-bancuh kek tu.

Bila dah masuk IPTA, hobi tu masih berterusan. Kali ni aku dah boleh buat kek lapis kukus, kek keju, dan beberapa kek lain yang takde dalam buku resepi Mak aku. Kek Keju tu aku belajar dengan Course Coordinator ACCA masa kat uitm dulu. Tambah seronok sebab kawan-kawan bertambah, dan kalau ada kelapangan aku selalu buatkan kek untuk kawan-kawan kat asrama. Susah aku nak explain apa aku rasa. Senang cakap, aku rasa sangat-sangat tenang dan seronok masa buat kek tu.

Aku suka pegi kedai-kedai yang jual bakery utensil mcm kat Bake with Yen, atau Baguz Bakery tu. Aku boleh duduk berjam-jam dalam kedai tu, just staring kat semua peralatan dan bahan-bahan buat kek yang jarang-jarang boleh jumpa kat hypermarket biasa. Kadang-kadang aku beli benda yang aku belum tahu apa resepinya. Rasa ralit sangat. Aku suka tengok esen-esen yang bermacam jenis, food colouring yang cantik-cantik, dan cookie cutter yang comel-comel. Aku paling suka temankan Mak shopping barang-barang nak buat biskut/kek masa bulan puasa. Kalau Mak tak ajak aku merajuk. Walaupun lenguh kena pegang bakul besar yang berat, pastu berlaga-laga dengan makcik-makcik yang blocked jalan sebab bersembang sambil memilih tepung, dan beratur panjang, tapi aku suka sangat. Aku suka tengok barang-barang yang dijual kat kedai tu, dan itu saja dah cukup buat mood aku berubah dari cranky kepada ceria yang amat. Aku tak exaggerate ni, memang betul aku suka sangat. Bayangkan kedai tu sempit dan penuh dengan barang, Mak aku pulak main letak je butter yang berat-berat tu, tepung, kacang-kacang, gula, dalam bakul yang macam orang bawak pegi pasar tu, tapi sikit pun aku tak rasa penat. Aku rasa macam kat wonderland aku. Ceh. Over betul. But seriously, apa saja yang berkaitan dengan kek buat aku happy. Masuk kedai kek kat kampung nenek aku pun aku suka. Surf website yang ada gambar-gambar kek pun aku suka. Kalau aku bad mood, tempat yang baik untuk redakan perasaan tu bukan pegi ke Mall dan shopping kat MNG atau Zara macam kakak aku. Pegi kedai jual barang buat kek dah cukup. Tapi tu aku lah. Orang lain caranya berbeza kan.




Itu ke passion aku?

Kadang-kadang aku beritahu Mak yang aku nak sambung belajar kat mana-mana pasal pastries. cakes, etc. Mak aku gelak je. Mesti dia ingat aku main-main. Aku rasa barangkali Accounting bukanlah passion aku. Baking itu lah passion aku. Kalau involve dengan career yang berkaitan dengan baking pun definitely ada cabaran juga kan. Mana nak fikir letih badan lagi, idea nak buat kek dan biskut yang sedap-sedap lagi, nak fikir cara nak tackle hati pelanggan lagi, harga barang-barang mentah yang makin naik tiap hari lagi. Tapi kalau itu passion kita, apa yang kita buat tu akan lebih bermakna. Mungkin kita still perlukan ceramah motivasi subuh-subuh kat tv3. Tapi hati kita akan rasa puas, sebab apa yang kita buat tu ialah minat mendalam kita, dan bukan dipaksa-paksa.

So apa passion korang?



0 comments:

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr