Monday, December 28, 2009

my so-called tips *wink*wink*

ermm... aku berat jari (ada ke term tu?)nak tulis entry ni sebenarnya. sebab aku rasa aku bukan student yang sempurna. tapi aku rasa tak salah kalau aku nak kongsi few things dengan readers yang minta aku tulis entry ni. untuk Fiza and Nur Shahida, ni spesel untuk awak berdua.. :-)

okay. ready? ngeh ngeh ngeh

sebagai student paper maut acca ni, kalau boleh,:-

1) jangan stress (sebab belajar atau sebab exam)
jangan, jangan, jangan! kalau rasa stress, tarik nafas dalam-dalam, fikir yang kalau failed pun bukan the end of the world. fikirkan tentang mangsa2 kebuluran di seluruh dunia, bencana alam, harga barang-barang yang makin hari makin mahal, sistem pengangkutan yang lemah, dan apa saje la yang seems to be bigger problem than 'stress tak faham apa yang kita study'. dunia ni luas skopnya dan ada banyak lagi masalah kat dunia ni yang lebih teruk dari masalah kita tu. chill la!

2) jangan cepat give-up
ni berkait la gak dengan jangan stress tadi tu. sebab orang yang stress biasanya akan membawak kepada give tu. kau kena percaya yang acca is totally effort + rezeki. jangan give up, jangan berkerat rotan berpatah arang, jangan merajuk, JANGAN PUTUS ASA!

3) jangan biarkan idup kita tak balance
please, balance yr life. buat la apa yang kita suka, yang kita minat. kalau suka main gitar, pegi la jamming kalau itu buat kau hepi. kalau kau hobi berjogging, pegi la, takyah risau pasal tak paham masa study dalam kelas tadi. kalau kau minat syampu rambut + urut2 kepala kat saloon, pegi je la, janji kau bahagia. prinsipnya- keje keras dan tiada bermainan akan menjadikan kau budak yang muram.

4) bersihkan hati selalu
yang ni aku rasa ramai yang tahu. tapi kalau kita menjiwai (pergh!) betul2 menda ni, memang ada kesannya. maafkan semua orang, doakan lecturer, bersihkan hati, insyaAllah, ilmu senang masuk. jangan stress pulak seban lecturer ajar laju sangat/tak paham langsung. buka hati dengan lapang. jangan prejudis, jangan fikir bukan-bukan, insyaAllah, ilmu dengan mudahnya akan masuk!

5) study secara sistematik.
kalau dah tetapkan satu hari kita nak study misal kata 3 jam (tanpa gangguan henpon/tivi/kawan), then disiplin dengan jadual tu. takyahla cakap nak study 6 jam sehari kalau in between tu ada layan-layan sms la, fesbuk la, blogging la, etc etc, so takkan bermakna la 6 jam tu.. discipline is a must. jangan tipu diri sendiri!

6) doa, doa, dan doa, dan doa, dan doa, dandoa, dan doa, serta doa.
doakan diri sendiri, kawan kita, lecturer kita, mak ayah kita, jiran-jiran kita, dan semua yang berkaitan. bila kita mendoakan yang baik-baik utk orang, insyaAllah, kita pun akan dapat benda yang baik..

7) kuat semangat
ni ada kaitan dengan jangan give up dan jangan stress. kuatkan hati, jangan nangis jangan depress, jangan rasa down. sebaliknya, kuatkan hati, usaha lagi, dan tawakkal saja kpd Allah.

okay la. tu je aku rasa.

0 comments:

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr