Sunday, December 20, 2009

once upon a time

hari ni aktiviti aku bawak Mak pegi kenughi. ke hulu ke hilir kami, tak sudah-sudah dari minggu lepas. sakit perut aku makan nasik minyak. last week sampai food poisoning. bulan ni memang berderet la kenughi kawin. naik letih badan drive. satu kat utara, satu kat selatan, satu kat timur, satu kat barat. karang kalau tiba masa aku kawin diorang ni tak datang umah aku, siap diorang!! ces sania, giler ke kau ugut-ugut macam ni, tak ikhlas langsung...

tapi ada satu umah yang kami pegi hari ni yang memang aku dah lama yearn nak pegi. Pulau Indah. kalau sapa yang lama duduk klang mesti tau Pulau Lumut dulu macam mana. Pulau Indah ni nama baru Pulau Lumut tu. masa aku darjah 4 kalau tak silap, Mak aku bagitahu yang dia kena transfer posting ke pulau tu. memula aku excited la, sebab dengar word pulau tu kan. maklumle, kanak-kanak ribena, asal dengar je 'pulau', dok imagine pantai-pantai, pelampung, mandi, main pasir, etc, etc, etc. tapi aku pelik naper Mak macam susah hati je. tapi aku assume maybe Mak macam tu sebab Ayah keje kat shah alam kot. lama jugak la Mak Ayah aku ni dalam proses berbincang/memikir pasal benda ni. aku wonder kenapa Mak tak excited macam aku? 'pulau' nihhhh.. nanti kan petang-petang kita buleh makan kacang rebus sambil main-main air kat tepi pantai.. best tuh...

tak lama lepas tu Mak bagitahu yang Mak appeal mintak posting kat tempat lain. kementerian allowed. tukar posting ke klinik kesihatan pelabuhan klang. tapi dengan SYARAT- kalau midwife kat klinik kesihatan (KK) pulau lumut tu bercuti je Mak aku kena datang sana ganti. Mak macam lega. kami tak jadi pindah rumah/sekolah. tapi aku frust. tak dapatla aku nak lepak-lepak tepi pantai petang-petang. huh. frust giler.

tibalah hari yang midwife KK Pulau Lumut tu ambik cuti. masa tu kira first time la kami nak ke sana. masa tu cuti sekolah. Mak bawak kami semua except Ayah la sebab Ayah kena keja. naik bot kat jeti pelabuhan klang. happy giler la time tu. akhirnya dapat jugak aku berehat mengambil udara segar di pulau...ish tak sabo rasa!

sampai je kat pulau tu, aku pun tengok keliling, erm ni bukan macam yang aku imagine nih... tempat tu kampung rupanya. takde pantai-pantai. takde orang pegang pelampung. takde orang sapu losyen berjemur. takde, semua takde. cuma ada orang kehulu kehilir bawak motor je. budak-budak kecik pun bawak motor. rasa macam balik kampung nenek except for umah nenek aku ada sawah. macam umah citer Nur Kasih tu. ni la akibatnya kalau tak tanya apa-apa kat Mak tapi syok sendiri je berangan ingatkan pulau lumut tu macam pulau peranginan..


so itula pengalaman pertama kali jejak kaki kat situ. kami duduk kat kuarters kesihatan. aku ingat lagi umah tu, ada dua bilik, pastu satu bilik air, ada tangki air besar kat depan umah dan belakang umah. and belakang umah tu penuh semak samun. umah tu pulak happened to be umah paling hujung. sebelah kiri tu nampak hutan tebal. lalang tinggi-tinggi pinggang. depan umah kami tu ada umah M.A. kat situ takde doktor, doktor datang sebulan sekali je kot. umah M.A tu nampak okay la, ye la sebab memang dia duduk situ. umah kami ni macam umah yang dah bertahun-tahun takde orang duduk. spooky....


ada sorang pakcik ni, tukang kebun kat situ, datang la kenal-kenal dengan kami. dia offer nak tolong potong lalang-lalang kat keliling umah tu sebab "...ular banyak ni...." katanya. thanks for the info, pakcik! saya memang suka ular. kakak aku cuba nak basuh tangan kat paip sinki, air tak keluar. kata pakcik tu lagi "...ni tangki ni dah sumbat la ni.. banyak serangga kat dalam tu. maklum la dah lama takde orang duduk.." tangki belakang tu source dari paip biasa tak silap aku. tangki depan tu source air hujan. masa kami sampai tu tengahari, rumah tu takde kipas/lampu. pakcik tu tolong pasang lampu mentol sebijik kat hall, sebijik lagi kat dapur. M.A depan umah bagi pinjam kipas duduk sebijik. aku dengan penuh konfiden pasang kapas sebab panas. tapi kipas tak pusing. belum sempat aku tanya pakcik tu jawab siap-siap soalan aku "..kat sini letrik ada start pukul 7 malam sampai pukul 7 pagi..". yeah. great. cool. awesome. ambik ko sania. nak sangat duduk pulau kan..

aku tak ingat sangat apa yang kami buat sepanjang 7 hari duduk situ, tapi that 7 days was very very very long.... masa tu aku budak kan. persekitaran aku tak macam kat pulau tu. aku dah biasa tengok tv siang malam, main basikal, main dengan kawan, etc. sekali kena duduk memerap kat kuarters tu dengan takde tv, takde letrik siang-siang, takde kawan, kebun/hutan keliling umah, ular, bunyi cengkerik dan segala macam binatang siang dan malam, kena gigit agas. masa tu la baru aku kenal agas tu. bisa betul,garu sampai melecet. ada sekali tu adik bongsu aku duduk kat tangga belakang umah tetiba nampak ular lidi tengah menyusur dalam longkang. menjerit Mak aku.


jiran sebelah umah tu ada anak lelaki macam sekolah menengah gitu la. kuarters tu kan papan, boleh dengar apa orang sebelah cakap. kira kalau gaduh laki bini mesti malu. ada satu malam tu aku dengar anak dia ni cakap "..kesian makcik sebelah ni. dah la bawak anak-anak, tapi lampu mentol oren tu je.. abang nak pasangkan lampu kalimantang la, tapi kena tarik letrik bla bla bla..". . bagus jugak anak dia ni. aku pun fikir at least kalau lampu kalimantang tu takde la seram sangat. ye la, budak-budak lagi kan masa tu, penakut yang amat. tang 'tarik letrik' tu aku tak pasti sangat la apa maksud dia. pastu tak lama lepas tu aku dengar bunyi macam orang panjat-panjat siling, macam ketuk-ketuk apa ntah, pastu tiba-tiba- TUP!! lampu mentol umah aku tu padam semuanya. adik bongsu aku menangis terkejut. pastu aku tak dengar apa-apa dah umah sebelah sebab adik aku menangis menjerit kuat.


esoknya makcik sebelah tu bagitahu mak aku, anak dia yang aku dengar nak tolong pasang lampu kalimantang tu dah tersalah sambung wayar ke apa ntah. aku cuma ingat ayat makcik tu "...yang hitam dia letak dengan merah, yang merah dia letak dengan hitam, terus meletup.." ler.. kalau tak tau jangan le mandai-mandai nak buat. tak pasal-pasal lampu umah aku terbakar semuanya. tapi takpe, pakcik tukang kebun yang baik tu tolong pasang semula. kali ni pakcik tu tanya aku- "..nanti kalau mak awak kena sambut orang bersalin malam-malam, kena la awak duduk umah adik beradik ye... tapi jangan takut la, takde apa-apa. kunci pintu elok-elok. babi hutan pun dah kurang sekarang.." terima kasih daun keladi pakcik sebab bagitau saya benda tu. jasamu dikenang..

bila dah bosan-bosan tahap cipan macam tu, ada sorang abang posmen ni kasi mak aku pinjam radio. boleh dengar malam-malam (letrik kan start pukul 7 malam). ada satu malam tu, aku macam susah sangat nak tido. Mak and adik beradik aku semua dah nyenyak. pastu radio tu, ntah frekuensi mana ntah, ada iklan pasal syaitan dan manusia la. kiranya syaitan tu telefon manusia and cuba nak sesatkan manusia tu la. aku ingat lagi dialognya-

"hello! sapa disana?"
"aku. syaitan"
"apa yang kau mau?"
"aku mau menyesatkan manusia, bla bla bla bla"


iklan tu actually somehow macam berunsur islamic la, tapi kalau dah malam-malam, dengan background music bunyi cengkerik and segala mak nenek serangga, memang meremang semacam je ko rasa. ndak-ndak lagi suara syaitan tu. macam hantu-hantu gitu la. penghujung iklan tu ada suara syaitan tu gelak macam pontianak tu. aku rasa nak nangis time tu. dan disebabkan frekuensi tu je yang radio tu dapat, tiap-tiap malam le aku tepaksa dengar iklan tu. benci betul.


hmm. tu le kenangan seminggu pertama kat pulau lumut. hari ni bila aku sampai sana semula, rasa tak pecaya tengok perubahan tempat tu. sekarang ni ada highway ke sana. takyah mabuk-mabuk laut naik bot lagi. jalan pun dah besar. dulu jalan simen tu je, yang kalau berselisih motor dengan motor pun salah sorang kena mengalah. masa tu susah nak nampak kereta. aku dan Mak saja lalu kat depan klinik, nampak kuarters kami duduk tu dulu dah dicat. tataula sapa yang duduk sekarang. nampak banyak sangat perubahan kat tempat tu.


okeh. aku nak sambung baca breaking dawn. muka surat 494.

1 comments:

maryayusof said...

Link cepat http://shopaholicsministore.blogspot.com/

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr