Thursday, December 4, 2008

AKU DAN ACCA : EPISODE 2

Sambungan cerita dari episod 1 hari tu.

Okay. Aku pun melalui satu semester yang cemerlang, gemilang, terbilang, yang mana hidup aku dikelilingi percikan-percikan bunga api yang cantik, meletus-letus, cahayanya bersemarak, pelangi-pelangi indah, bla bla bla. isk isk isk over, over.

Dulu geng yang selalu study dengan aku kat library ada 5 orang- Em, En, Es , Bi, dan Ai. Tapi yang wajib ialah Em, Bi dan Ai. Es dengan En ni kira bermusim la, dan diorang berdua ni selalu takkan datang pada waktu yang sama. Kira kalau hari tu En datang, si Es ni takde. Kalau esok Es ada, si En pulak tak datang. Bila tengahari Bi akan jadi tukang beli makanan kat section 2. Masa tu dia ada motor. Kitorang semua cuma penunggang bas yang setia. Bila masuk semester 2, yang sama stage dengan aku masa tu cuma En & Em. Bi dengan Ai ni masa tu tak lepas few papers yang aku sit masa first sem tu, jadi diorang form group lain. Dan study group aku makin mengecil. Jadi agak buhsan, of course.. Dengan En ni aku tak berapa reti sangat nak sembang-sembang benda-benda yang biasa aku sembang dengan Bi & Ai. Es okayla, tapi masa tu dia tengah sibuk pegi interview & assesment PTD, dan tak lama lepas tu bila dia dapat keja tu, dia quit ACCA terus. So most of the time aku berdua dengan Em je la kat library. Selalunya kitorang study dalam 2-3 jam yang pertama tu je. Selebihnya kitorang pegi merayap kat bahagian buku bebudak course Hotel & Catering, carik resipi kek atau biskut. Aku ingat lagi yang aku suka baca satu buku ni- 'Art of Cake Deco', berjam-jam. Kadang-kadang aku baca majalah Wanita, Jelita, Mastika (melampau betul..) yang librarian dah jilidkan cantik-cantik. Lupa la sekejap stress belaja ACCA tu.

Aku sit dua paper je masa second sem. Financial Reporting & Audit. Okay la. Nak kata killer sangat pun, aku rasa bebudak ACCA yang lain mesti agree dengan aku yang paper final stage tu la paling sewel sekali. But still ada gak yang passed core papers tu first attempt kan? Dan aku pun tak la sehebat tu.

Second sem ni aku dah ada pengalaman, jadi takdela insiden-insiden menggelabah macam first sem dulu. Kali ni lebih smooth la. Cuma aku agak stressed pegi kelas Financial Reporting, belajar dengan Miss Jay. Stressed sebab aku sekelas dengan bebudak yang dah ada degree, dan dah biasa dengan accounting standard dan consol account yang agak complicated. Sedangkan aku masa tu baru nak kenal IAS, IFRS, Exposure Draft. Paper Audit aku tak risau sangat, sebab aku rasa paper Financial Reporting aku lebih bermasalah.

Passed both papers. Dan aku rasa dah dekat dah jarak aku nak reach affiliate status. Come on, come on, sikit je lagi nak naik pentas DSB nih...

Bersambung ke entry akan datang.

0 comments:

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr