Thursday, December 11, 2008

SYUKUR

Aku bersyukur dengan rezeki yang Allah kurniakan. Mula dari aku qualified tahun lepas, dapat kerja yang ramai kawan-kawan aku yearn sangat-sangat (kawan-kawan aku yang kata, korang mungkin ada pendapat berbeza), satu-satunya kakak yang aku sayang kawin dengan abang ipar aku yang baik dan buat aku terasa macam ada abang kandung sendiri, kelahiran anak buah aku yang gebu, dan macam-macam lagi yang mungkin aku tak berapa nak ingat. Perlu di ingat, rezeki bukan tertakluk setakat wang ringgit saja, tapi juga kesihatan, masa, jodoh, dan apa saja yang datangnya dari rasa cinta Maha Pencipta kepada hambaNya yang kadang-kadang lupa bersyukur dengan apa yang dikurnia.


Tahun 2002 dulu, waktu mula-mula enroll ACCA, semangat aku masa tu dipengaruhi oleh senior-senior yang aku hormat/respect. Masa tu ayat "..towards Professional Muslim..", berlegar-legar kat otak aku. Cita-cita aku masa tu nak meramaikan bumiputra professional, nak practice as chartered accountant, nak kerje kat oversea (ceh, berangan), nak berjaya dalam hidup (macam ayat dalam autograf sekolah rendah je), nak itu, nak ini. Tapi inilah kuasa takdir. Takdir yang terlukis untuk aku, yang tak pernah sekali pun aku bayangkan waktu tu. Hidup kita ni semua ni berbeza-beza perjalanan takdirnya. Ada yang macam Nissan Skyline pecut di highway yang lapang. Ada yang macam Perodua Kancil 660 cuba naik bukit yang curam sangat-sangat. Ada yang culas solat, tak pernah nak dekatkan diri denganNya, tapi happened to be dapat kerja yang bergaji besar, suami yang baik, anak-anak sihat, hidup kaya raya. Ada yang baik sangat orangnya, kuat ibadah, molek budi pekerti, tapi azabnya hidup hanya Allah yang tahu. Kadang-kadang hati kita ni terdetik- 'kenapa yea macam ni?'. Aku percaya, Allah berikan semua daripada kita takdir-takdir yang berbeza, yang bersesuaian dengan kita, yang terpikul oleh kemampuan kita, dan semua itu ujian yang perlu kita harungi dengan sebaik-baiknya. Kalau kau kaya, cantik, berjaya, itu pun ujian- nak menguji sejauh mana kau bersyukur dengan nikmat kurniaan Tuhan. Dan kalau kau susah, miskin, failure, itu juga ujian, nak menguji sejauh mana kau bersabar, dan bertahan.

Kita ni tiap-tiap hari berdoa, minta macam-macam dari Allah. Tapi sedar tak kita, amalan kita takuk tu jugak. Kalau dari dulu cuma solat wajib 5 waktu, puasa, zakat, sampai sekarang tu je la amalannya. Ibadah sepertiga malam, puasa-puasa sunat, solat-solat sunat, amalan bersedekah dalam pelbagai sudut dan aspek, takde pulak kita tambah-tambah. Tapi tang doa kita tu, fuhhh....panjang lebar sampai semua benda yang best-best kat dunia ni la kita mintak. Bila dah dapat benda yang kita nak, kita mintak lagi benda lain yang kita belum dapat. Ibarat kita cuma bagi goreng pisang je kat jiran sebelah, tapi expect jiran kita tu balas makanan2 dari hotel 5 star. Benda yang kita beri tu tak sepadan dengan yang kita minta. Malu kan rasanya...

Aku rasa masih belum terlambat untuk kita berhijrah. Berhijrah jadi hamba yang lebih baik. Dan jadi hamba yang lebih bersyukur atas setiap kurniaanNya.

InsyaAllah.

1 comments:

Anonymous said...

Ibarat kita cuma bagi goreng pisang je kat jiran sebelah, tapi expect jiran kita tu balas makanan2 dari hotel 5 star.

kak sania..ayat makan dalam tu...

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr