Wednesday, December 31, 2008

AKU DAN ACCA : EPISODE 5

Salam to all readers

Aku agak sibuk lately. Kepulangan Mak dari tanah suci, menguruskan adik bongsu yang dipaksarela ke PLKN, target-target yang tak berapa munasabah yang perlu aku capai di pejabat sebelum penghujung 2008, dan beberapa hal membabitkan urusan keluarga yang sangat penting. Aku mencuba yang terbaik untuk selesaikan apa yang pelu diselesaikan, dan berdoa Allah kurniakan aku kesihatan yang baik dan hidup aku diberkati. Bukan senang nak jadi pengganti Ayah. Satu hari nanti aku akan ceritakan tentang lelaki hebat ini.

Lanjutan dari kisah aku dan acca sebelum ini yang pernah aku ceritakan.

Tahun 2004 boleh dikatakan antara tahun yang sangat terkesan buat aku. Sebenarnya ada 4 tahun yang beri impact besar pada aku ; tahun 2004, 2005, 2006, dan 2007. Yang mana peristiwa pada tahun-tahun tu kadang-kadang datang macam kilat dalam otak aku. Aku malah boleh ingat hampir kesemua peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam keempat-empat tahun tu. Bukan sebab aku simpan jurnal masa tu, tapi sebab benda-benda yang jadi dalam tahun-tahun tu bagi kesan yang sangat-sangat besar dalam hidup aku. Boleh dikatakan sebahagian besar siapa aku sekarang ialah acuan dari semua tahun tu.

Tahun 2004 ialah tahun yang mana aku berangan aku qualified dan mula bekerja. Macam yang aku ceritakan dalam episode 4 hari tu, aku rasa sangat-sangat give up dengan result core papers aku. Dan masa tu aku terfikir mana nak cekau duit untuk bayar yuran exam. Aku terfikir nak cari kerja untuk tempoh 2-3 bulan, kemudian study sendiri, dan bayar yuran periksa guna duit gaji aku. Job pertama aku dengan satu forwarding company kat Klang. Masa tu seronok sebab aku dapat lupakan result final stage yang buat aku down sangat-sangat tu. Lama-lama aku makin lupa janji awal konon-konon nak keje 2-3 bulan je tu. Memang aku bayar yuran guna duit gaji yang aku kumpul, tapi aku tak study pun. Sebab selalunya malam-malam aku keletihan dan tidur awal. Mak aku bising-bising dan arwah Ayah pun tegur, jadi last-last aku resign sebab aku rasa matlamat utama aku bekerja utk bayar yuran dah pun selesai dan aku pun macam takut jugak time tu sebab exam dan around the corner sangat-sangat dan satu hapah revision pun aku tak buat, let alone subject-subject yang memang aku tak faham Sampai hari exam, aku rasa nak menangis depan exam hall. Aku rasa macam hampeh je, dan otak aku pun masa tu ligat menaakul benda-benda negatif yang buat aku tambah kecut nak enter exam hall.Aku terasa menyesal dan terasa sangat-sangat yang aku dah tersilap langkah. Aku tak patut resign, eii, aku tak patut kerja hari tu, eii, aku tak patut buat ACCA dari mula dulu, eii eii eii...

Aku kalah sebelum berjuang.

Kat dalam hall masa paper 3.6, aku ingat yang aku cuma flip kertas dan pandang budak cina yang duduk sebelah aku beriya-iya tekan calculator. Masa tu soalan 1 part consol keluar IAS 7 - Cash Flow Statement. Betapa ruginya aku. Semua lecturer macam berdoa IAS 7 keluar sebab dalam banyak-banyak soalan part 1, Cash Flow paling senang . Of course better chances to pass. Sebelah kiri aku masa tu Chu (dah qualified, dan dah selesai buat MBA dengar cerita). Nampak tenang dia jawab soalan tu. I couldn't think of anything, except want to hantuk my kepala kat dinding. Betapa ruginya aku. Soalan yang dinanti-nanti, kalau tak silap masa tu hampir 10 exam 3.6 sebelum tu tak keluar-keluar soalan IAS 7 tu. Aku sia-siakan satu shot yang bagus.

Result turned out to be-







Module fail sekali lagi.






menangislah..... kalau tak kau akan menyesal.....






Aku mengasingkan diri, dan elakkan dari jumpa orang-orang tertentu. Dan aku terfikir yang aku nak tebus kesilapan aku abaikan study dan sia-siakan peluang exam Disember 2004 tu. Aku putuskan untuk masuk kelas semula. Lantakla, kena kutuk pun lantakla.


Bersambung ke episode yang akan datang.

0 comments:

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr