Wednesday, December 10, 2008

AKU DAN ACCA : EPISODE 4

Demi suatumasa, aku kembali menyambung cerita ni.

Final stage ACCCA. Final sem (read: berangan konon-konon final sem).

Kat stage ni la aku betul-betul belajar kenal diri aku. Stage ni la yang paling aku ingat sampai sekarang. Kalau nak kata pengalaman hidup sesorang tu biasanya penuh dengan ups and downs, ni period of down aku la kira kiranya.

Masa tu batch aku cuma tinggal aku dan kak Pi saja yang sampai ke final stage. Yang lain-lain tu bukanla diorang quit, cuma masih kat first atau second stage, dan belum sampai ke final. Mula-mula memang excited sangat-sangat. Sangat teruja bila membayangkan yang paper cuma berbaki 4 saja sebelum qualified. Walaupun masa tu masuk final stage bererti aku terpaksa berpisah dengan Em yang selama ni jadi kawan study, makan, dan lepak yang setia, disebabkan aku terlalu terkesima, aku memang tak fikir panjang, dan aku nekad nak sit 4 paper sem tu. Masa tu paper final was Strategic Business Planning & Development (3.5), Advance Corporate Reporting (3.6), and Strategic Financial Management (3.7). Dan extra, aku kena repeat paper option Performance Management yang aku fail masa sem 3 dulu tu.

Kelas aku masa tu penuh dengan student yang dah ada degree. Aku dari diploma, ada 10 paper ACCA kena attempt. Student yang ada degree ni pulak masa tu kebanyakannya kena sit 5 paper saja. Sekelas dengan bebudak yang dah ada degree memang mencabar. At least to me la. Sebab pace kita definitely berbeza. Contoh masa diploma dulu aku tak belajar consol yang complicated sangat. Masa paper Financial Reporting ACCA (2.5) pun consolnya taklah berbelit macam 3.6. Style yang macam parent company ada subsidiary, ada associate, pastu subsidiary tadi tu ada subsidiary pulak, pastu tengah-tengah tahun kang parent dispose subsidiary tu, pastu hujung tahun tu dia acquire associate baru pulak, lebih kurang gitu la. Pastu kes-kes yang mulanya company A ni acquire company B, then company B issue share lagi ke apa ntah, then jadi reverse acquisition (serius aku tak berapa ingat...) Belum campur lagi IAS- aku ambik international stream masa tu- dari IAS 1 sampai IAS 40. Pastu IFRS 1 sampai 6 kot masa tu, tak ingat dah aku. Ada pulak exposure draft. Soalan current issue pun ada. Tapi yang paling aku risaukan ialah consol-consol berbelit tu la. Aku nak sangat faham menda tu, tapi waktu tu student2 yang dah ada degree ni memang 'laju', sekejap je dah faham, jadi lecturer pun ikut laju jugak la. Lecturer masa tu Miss X, stern orangnya. Time tu cuma ada 5 orang student diploma, termasuk aku. Masa tu memang aku selalu berlakon berpura-pura faham sebab aku takut sikit dengan Miss X ni.

Paper 3.5 Strategic Business Planning and Development tu banyak membaca la. Dan perlu praktis banyak-banyak menulis report yang baik. Lecturer masa tu Miss Y, dia ni banyak idea nak bagi kelas tu seronok. Aku ingat lagi kitorang kena bawak bola saiz genggaman tangan, dan dalam kelas kena squeeze bola tu, untuk generate idea. Kelas tu aku tak risau sangat la, agaknya sebab aku suka paper management, dan aku suka kelas tu ceria.

Paper 3.7, Strategic Financial Management. Tak silap aku sekarang ni jadi paper option P4. Yang ni lagi la paling menyedihkan antara semua paper final aku. Lecturer aku tu Mr Z- aku susah sangat nak faham lecture dia. Pasal heavy sangat topik pun ye jugak- macam-macam topik- hedging, portfolio analysis, Adjusted Present Value, etc etc. Aku rasa susah sangat paper yang nih. Budak2 kelas aku mana yang penah buat degree takde masalah sangat. Aku rasa aku yang paling terkulat-kulat. Aku rasa aku macam ketinggalan jauh sangat dari kawan2 aku. Sedih betul rasanya. Hancur luluh hati aku (melampau betul....). Aku rasa macam memang takde harapan langsung nak qualified sem tu. Aku end up dengan rajin ponteng kelas Mr Z dan konon-konon cuba study sendiri kat library. Aku ingat lagi aku try attempt latihan Money Market hedging, gaya merangkak-rangkak. Pastu konon-konon cuba buat Future dan Forward contract, bila tengok answer scheme satu habuk pun aku tak faham. Pelik je, kenapa contract kena dibahagi empat? Kenapa ada bulan Mac, Jun, September, dan Disember saja? Apa tu LIBOR? Agaknya sebab aku selalu sangat menyampah dengan Mr Z jadi aku makin tak boleh nak faham belajar subject tu sebab berdosa kat cikgu. Aku jadi depressed. Hobi baru aku masa tu ialah menangis dalam kereta, dalam bilik air, depan buku 3.7, dan bila nampak muka Miss X dan Mr Z.

Menangislah... kalau tidak kau akan menyesal....

Aku memang sangat tertekan. Aku jadi pendiam, buat hal aku sendiri, banyak spend masa kat library sorang-sorang cuba nak buat latihan-latihan yang tak masuk akal tu. Dan student-student yang ada degree ni makin rancak study, makin confident, dan aku betul-betul rasa dipinggirkan.

Result turned out to be-








module fail.





3.5 fail
3.6 fail
3.7 fail
tapi paper option yang aku repeat tu pass la.

aku menangis sampai bengkak mata. terasa macam bodoh, dungu, bebal, malu, segan, rendah diri, semua benda-benda negatif tu la.

apa jadi next?

sambung dalam entry akan datang.

2 comments:

Anonymous said...

tadi dah tulis komen panjang giler. lepas tu....terus 'page cannot be displayed'...tensi..

tapi, lagi tensi bile fail 3 paper....

kire, kak sania power la sebab masuk final stage on time.

dan mesti tertekan bile pertama kali fail 3 paper sekaligus...

huhu...(ni macam cakap kat diri sendiri je bab2 fail ni..adehhh)

sania said...

a'ah la.. memang tensen tahap gaban masa tu..benci je jumpa orang.. ntah, macam orang tak betul je kalau akak ingat-ingat balik.

tapi benda ni kalau kita penah lalui je kita faham kan? tapi takpe, nanti akak sambung cerita lagi.. hehehe

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr