Monday, December 1, 2008

AKU DAN ACCA : EPISODE 1

Salam.

Aku rasa nak cerita pasal ACCA hari ni.

Aku dapat reminder dari ACCA, pasal practical experience requirement annual return aku. Aku memang dah malas tahap cipan dah tiba hal ni. Mungkin sebab current job aku ni. Semangat aku dah makin luntur sejak pertengahan tahun ni. Aku bosan dengan kerja aku. Fed up. Fed bloody up.

Ada colleague pernah tanya aku, apa sebenarnya aku nak buat dengan ACCA tu. Sebenarnya aku takde jawapannya. Dulu aku tunggu lama sangat. Dan dalam masa nak menunggu yang macam menunggu buah tak gugur tu dulu, aku bentuk diri aku jadi sabar dan terima baik buruk keadaan sekeliling aku sementara nak tunggu qualified. Lama-lama aku jadi immune. Lama-lama aku jadi selesa. Lama-lama aku makin lupa dengan niat asal aku.

Kalau ingat balik macam mana azabnya masa belajar dulu, erm, tak la semuanya azab, ada juga part-part yang syoknya, contoh time enjoy dengan kawan-kawan semua tu kan, terasa ruginya aku tak make use benda ni. Tapi macam aku cakap tadi, kadang-kadang hati aku rasa berbelah bagi. Aku rasa faktor usia la. Ye ke...? Tapi kawan aku lagi selamba badak, lepas qualified je pegi join Big 4, padahal dah dekat nak kawin dan umur pun baya aku. Erm, mcm mana aku nak cakap ya. Aku rasa 'spark' tu dah takde. Macam dah luntur. Faded.

Kenapa aku pilih utk enroll ACCA dulu? Senang je. Sebab arwah Ayah aku suruh. Kalau hari tu Ayah suruh aku buat Ijazah Kesusasteraan Tamil, maka aku akan buat jugak. Sebab seluruh hidup aku dari mula memang dalam acuan Ayah.

Aku ingat lagi, masa mula-mula register, ada sorang senior ni namanya Rizal, dia nasihat aku daftar dua paper je. Susah katanya. Rizal ni memang baik orangnya. Tak silap aku sekarang dia kat EY kot. Tapi cam biasa, aku daftar tiga paper, sebab Ayah aku suruh macam tu. Aku ingat lagi ayat Ayah "..Rezeki orang lain-lain. Jangan samakan diri dengan orang lain.."

First time exam ACCA, aku ingat aku menangis dua hari sebelum tu. Macam bangang je kalau ingat balik. Punya la aku panik, sampai aku menangis siap-siap depan Mak, konon-kononnya backup siap-siap la in-case dibuatnya aku flunk ke kang. Tapi memang aku psiko betul time tu. Aku tak duduk hostel jadi aku cemas la tengok kawan-kawan aku yang duduk hostel ni pakat-pakat form study group la, discussion la. Last-last disebabkan panik attack tu aku pun mintak tumpang hostel sorang kawan ni- Hash. Masa tu bulan puasa. Exam aku ada yang seminggu sebelum raya dan ada yang masa hari raya.

Masa menumpang hostel Hash ni lagila terasa psiko rupanya... Semua orang angkut buku kehulu kehilir. Hash pun boleh tahan rajinnya. Siap bangun malam buat tahajjud lagi. Dah tu ada senior yang dah banyak kali fail paper yang kitorang nak ambik tu dok nasihat-nasihat kitorang buat elok-elok la, itu la, ini la. Aku ingat yang aku end-up dengan study sorang-sorang jugak dan lama-lama aku balik semula ke rumah dan menangis-nangis bangang tadi tu la. Tapi Mak aku masa tu tak layan aku. Bagus jugak la. Kalau dibuatnya dia layan perangai gila aku time tu, ntah makin menjadi-jadi agaknya drama spektra tu.

Pada hari exam, time tu bulan puasa, aku datang lima jam sebelum. Exam ACCA ni buat serentak satu dunia, jadi pukul 9-10 pagi kat UK tu tiba kat Malaysia pukul 3 petang la lebih kurang. 2.30 p.m dah kena masuk exam hall. Masa solat Zuhur tu ada sorang akak ni baca surah Yassin sebelah aku. Akak ni masa tu pun panik gak. Dan berkat bacaan Yassin dia tu Alhamdulillah, menenangkan aku. Kat dalam hall aku tensen dengan budak cina sebelah aku yang kejap-kejap minum air dan flip kertas kuat-kuat. Masa tu kan bulan puasa. Tak respect aku langsung apek tu... Lepas tu aku pun pulunlah cukup-cukup. Keluar hall rasa legaaa...Tapi pastu tensen balik dan time Hari Raya aku tak beriya-iya sangat la sebab raya ketujuh ada exam paper Financial Management. Pegi beraya dengan family pun aku bawak nota kecik-kecik selit dalam handbeg. Tapi tak baca pun sebab aku lebih focus kepada dodol, ketupat, dan lemang kat umah yang aku ziarah. Ada member-member aku yang kebetulan memang paper jatuh raya pertama lagi kesian- datang exam siap pakai baju melayu bersamping. hahahha...

Dua bulan pas tu aku check exam result kat internet lepas solat Subuh. Siap pegang kertas A4 tutup kat skrin monitor dulu. Hmm, aku mmg banyak perangai pelik-pelik time belajar dulu. Konon-konon dengan menutup skrin monitor tu aku ada masa la nak tarik nafas dulu sebelum tengok result tu. Merapu je. Result ok, aku passed ketiga-tiga paper yang aku attempt. Dapatlah anugerah sikit. Meletuplah sekejap.

Tu la cerita masa first sem aku. Indah-indah je. Sambung cerita pasal sem lain dalam entry akan datang.

1 comments:

Anonymous said...

Thanks baca blog saya :)
Congrats..affiliate batch bile? Surely my senior. Later on, bile ada masa, write more on ur experience skrg, dulu2..i will 'jalan-jalan' at ur blog..

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr