Friday, December 5, 2008

AKU DAN ACCA : EPISODE 3

Naik semester 3, aku kena buat pilihan. Kat stage ni, aku kena pilih dua paper out of 4 papers. Masa tu paper option was Advance Audit, Advance Taxation, Performance Management, dan Business Information Management. Aku masa tu rasa macam nak buat Advance Audit dengan Business Information Management. Tapi time tu dalam otak aku dok fikir pasal nak cepat-cepat qualified, dan Em pun suggest ambik Performance Management dengan Business Information Management je kalau nak lagi terjamin. Sebab performance utk paper audit dengan tax masa tu memang teruk sangat-sangat la. Kira kalau 5 orang yang sit, 4 orang dah tentu fail, atau kadang-kadang lima-lima orang tu fail. Jadi aku pun tak nak la ambik risk tu, maklum konon-kononnya dah dekat sangat aku nak qualified nih.. Dan paper Performance Management & Business Information Management punya passsing rates pun tak seteruk paper yang lain tu, aku pun agak kompiden la.

Kali ni life aku agak busy cket la. Sebab masa tu En terpilih sebagai presiden untuk society kitorang, dan memandangkan aku dan Em ni kawan dia, jadi kami pun menggunakan kuasa-kuasa Hikmat Pujukan Rayu Bersakti supaya En lantik kami jadi apa2 commitee supaya dapat menyebok-nyebok sama. So, kalau ada program apa-apa kat level 14 tu, kami pun salu terselit la. Best la sebab dapat join macam-macam projek, especially meragging junior, hehehe, takla.. Aku dan Em pun dah makin jarang-jarang study kat library. Dok sibuk join program je. Tapi seronok la. Sekarang ni kalau teringat balik kenangan-kenangan tu, rasa nak balik semula ke zaman tu. Teringat aku masa orientasi bebudak baru kat Bukit Cerakah, kitorang yang AJK ni tidur kat rumah Negeri Sembilan. Kat situ ada rumah-rumah contoh ala-ala Mini Malaysia tu la. Time tu aku tidur sebelah Lala. Malam tu semua orang dah tido, tapi aku dengan Lala dok bersembang2 lagi. Tetiba ada sorang minah ni, dia bangun tidur, dia pandang aku, lepas tu terus cakap "weh korang, boleh tak tolong baca ayat kursi banyak-banyak. 'Dia' ada kat situ ha, tengah duduk pandang kita semua..". eii, apa-apa ntah minah tu... Aku masa tu suspek minah ni mengigau ke haper. Aku pegi tanya dia balik " 'Dia' tu sapa?". Pastu minah tu jawab "Benda tu la. Rambut panjang, pakai baju putih tu. Ada duduk situ ha.", sambil tangannya point kat hujung anjung rumah. Perghhh....meremang bulu roma aku. Aku dengan Elle dah seram ni. Aper la minah tuh. Kalau ye pun dia nampak, takyah la bagitahu aku dengan Elle kan? Aku dah pernah dengar cerita sebelum ni yang minah ni memang lain sikit,dan dia pernah cakap yang dia ada memang boleh nampak benda-benda halus ni. Pastu tambah lagi suspen, minah ni bangun dari tempat dia dan baring sebelah aku dan Elle. Then dia tidur macam biasa. Aku dengan Elle dah menggigil tak hingat. Pastu minah tu macam mengigau, bebel-bebel apa ntah. Elle kejut aku, aku pun bangun, dan sms si En suruh dia datang ambik kitorang. Masa tu bebudak lelaki tidur kat pondok sentri. Tak lama lepas tu aku dengar suara Bi bagi salam. Aku dan Elle terus sarung tudung, keluar dari rumah tu. Aku nampak Bi pegang benda yang biasanya orang guna utk kumpulkan daun kering tu, penggaruk sampah ke haper ntah orang panggil, dan Nasir macam pegang kayu panjang lebih kurang gitu la. Bi cakap dalam nada berbisik "..eh,cepat keluar, cepat, ikut kitorang..". Macam nak serang perompak je gayanya. Terharu betul aku dengan 'senjata-senjata' yang diorang bawak tu. Kitorang tak cakap apa, terus jalan pi pondok sentri. Sampai je diorang terus tanya "apa jadi? sapa kacau korang?". Aku pun ceritakan la kes minah tu tadi. Yang si En dengan Bi ni terlebih imaginasi ingat ada orang Indon mengendap kitorang ke haper. Sebab katanya dah banyak kes macam tu kat situ. Patutla datang dengan penggaruk sampah bagai.. Pastu sampai subuh kitorang duduk kat situ, bersembang dengan diorang.

So, semester 3 ni, paper pun quite tough jugak. Belajar dengan sorang lecturer ni, Mr S. Dia ni baik, memang nampak gaya dia nak menolong student. Masalahnya cuma slang dia tu susah sikit nak faham. Kau kena dengar betul2 masa dia lecture. Ada sekali tu dia cakap "Pinana is a good car...". Pueh la aku pikir amenda la Pinana tu, rupanya nak kata Proton Perdana tu. Lagi satu "Many people like to buy blender good", rupanya nak cakap 'branded good'. hehehehe... Tapi dia ni baik la,tak berkira dan rajin, dan aku selalu datang bilik dia sebab aku senang lost dalam kelas dia sebab slang dia tu. Kelas Business Information Management pun okay la, takde berbelit sangat.

Result turned out to be aku pass paper Business Information Management, and failed Performance Management- 47 marks. Uhhhhh... Tapi happy tetap happy, sebab aku boleh masuk final stage!! Yeah, dah dekat dah nak qualified ni... dah dekat sangat dah ni.. tinggal lagi empat paper (3 core papers plus 1 paper repeat), then konvo la!! yahhooo!!

apa jadi next?

Bersambung ke entry akan datang.

4 comments:

gadishebat. said...

akak dh abis ACCA ke?
skrg kerja kt mane?

F7 dh kali ke3 amek ni.
sem ni f7,f8,f9.
estimate whole 2009 nk abehkan part 3..
boleh ke?

sania said...
This comment has been removed by the author.
sania said...

salam misshetrek..

yea, akak dah qualified August 2007.

Takpe, tak kira la berapa kali pun awak sit exam tu. yang penting jangan give up.. rezeki kita ni kadang-kadang lambat, kadang-kadang cepat. nanti giliran awak akan tiba. Cheers!

Anonymous said...

akak...go on la dengan episode yg seterusnya..

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr