Monday, March 2, 2009

cara mengorat yang kurang menjadi

Saja aku nak cerita pasal ni dalam entry kali ni. Korang mesti ada pengalaman masing-masing dingorat kan? Ndak ndak lagi jenis yang cun dan hot tu, lagi la banyak pengalamannya kan?

Kat sini aku list-out kan style mengorat yang kadang-kadang buat perempuan yang awalnya berminat terus rasa kurengg. Well, at least to me la... Bukan semua perempuan ada pandangan yang sama still.. Sebab tu aku bagi tajuk entry 'cara-cara mengorat yang kurang menjadi', bukannya 'cara-cara mengorat yang paling dibenci' terus! Kalau ada yang tersinggung tu, no offense yea. Lagi pun benda ni came out dari sembang-sembang kosong dengan beberapa kawan kat kedai mamak baru-baru ni tentang pengalaman masing-masing kena tackle.

1) Pura-pura sopan/skema.

- jenis yang cakap lembut sangat, sopan sangat, lembut gigi dari lidah, padahal dengan kawan-kawannya jenis yang gelak berdekah-dekah dan bercakap pun jenis suara lantang tu. Kalau nak mengorat memang la kena cakap baik-baik, tapi tak payah la terlalu sangat berusaha untuk menunjukkan kesopanan dan kesusilaan tahap-tahap dewa tapi kat belakang kita macam langit dengan bumi. Aku rasa kalau lelaki tu bersederhana and menjadi dirinya sendiri is much much much better. Bukanla maksudnya dia kena gelak berdekah dekah atau cakap kuat-kuat kat perempuan tu gak. Aku rasa seseorang tu patut tahu limits masing-masing kan? Ada perkara yang sesuai dibuat hanya dengan kawan-kawan lelaki sahaja, dan ada cara yang lebih manis bila berdepan dengan perempuan yang diminati. Sebab tu key word at sini ialah 'sederhana'.Tak payah la kalau bersopan santun kat perempuan tertentu, tapi kurang hajar dengan the rest!


2) Pura-pura tak berlagak tapi sebenarnya nak berlagak.

- contoh, "..handset orang ni biasa je.. cuma sound dia memang best sikit la, sebab hari tu ayah orang ada upgradekan sikit, kat kedai buat dalam 700 ringgit je, then orang terima je la. orang tak mintak pun. tapi ayah orang yang insist nak buatkan..". ayat tu aku penah dengar dari seorang lelaki masa tahun 2000 dulu. zaman-zaman handphone nokia 3210 ialah handphone yang paling hebat. so bayangkan kalau kau upgrade sound untuk handphone kau je sampai cecah 700 ringgit tu bukan ke kira pakcik kayo? tapi pura-pura konon macam takde apa-apa yang hebat.

3) Menyamakan muka perempuan tu dengan muka seseorang yang dia kenal.

- aku paling tak berkenan kaedah ni. fikirla mana logiknya kalau lelaki tu kata muka perempuan tu serupa macam seseorang yang berkait dalam hidup dia hence lelaki tu nak kawan dengan perempuan tu. lelaki tu kenala suka perempuan tu sebab perempuan tu sendiri, bukannya sebab dia serupa macam muka ex firlfriend dia ke, muka kakak dia ke, muka arwah kucing dia ke, etc etc. kadang tu ntah ye ntah tak tang serupa tu. Lebih kepada nak jadikan bahan nak mengorat je selalunya.

4) Bagitahu semua benda-benda baik yang dia buat.

- memangla bila kita belum duduk serumah, manalah kita tahu apa aktiviti seseorang tu kan. kadang seorang perempuan tu mungkin akan terfikir- jenis yang solat ke tak solat mamat ni? tapi jangan risaula, amalan-amalan wajib ni kalau kita tak tinggalkan, InsyaAllah orang lain dengan sendirinya akan tahu jugak. tak payahla sampai cenggini- contoh bila kita tanya dia tengah buat apa, dia jawab- "..saya baru lepas solat maghrib dan baca yassin. sekarang tengah nak tunggu azan isyak ni.." Mungkin betul apa dia cakap. Tapi pada aku ada caranya nak sampaikan semua tu. Ada setengah orang akan jawab ringkas- "tunggu isyak". atau mungkin "takde buat apa-apa", sebab tak nak menunjuk-nunjuk urusannya dengan Allah. atau yang lebih bagus, tak perlu jawab. sebab bukan ke dia baru lepas baca yassin dan nak tunggu waktu isyak masuk? duduk diam-diam lagi elok. tak pun tengok berita kat tv3 ke.

5) Poyo.

- Yang ni toksah cakap la. Macam-macam jurus poyo yang ada.

6) Mendesak-desak.

- baru sekali dua hantar sms, dah terus nak telefon bergayut-gayut berjam-jam then terus nak cepat-cepat ajak keluar pastu lekas-lekas nak jawapan dan kata putus. tang ni memang banyak kes perempuan tu dari elok-elok macam nak bagi peluang, terus tutup kitab langsung. sabar tu separuh dari iman, kan?

7) Keterlaluan shower perempuan yang nak dingorat tu.

- yang ni tak tentu. ada perempuan yang suka. ada yang rimas. depends la.

contoh- hantar coklat sampai sebakul kat perempuan yang nak ditackle masa exam week (padehal kawan-kawan perempuan tu yang lebih banyak melahap coklat-coklat tu). padahal kalau bagi sejenis je pun dah kira sweet dah. pastu perempuan tu baru keluar jerawat sebijik, kecik je, lelaki tu hadiahkan SK2 essence yang mahal tu. ni semua masa time mengorat je ni, belum jadi awek lagi. sebab selalunya seorang perempuan yang jujur tu bila dia masih belum dapat putuskan samada nak terima atau tidak seorang lelaki tu, dia akan rasa bersalah dengan pemberian-pemberian lelaki tu. jalan yang senang is to say no to the guy. sapa rugi sekarang? tapi lain la pulak kalau perempuan tu memang berkenan sangat dengan lelaki tu dari mula, then lelaki tu showerkan dia pulak, aku rasa yang tu tak berkaitan la dengan perkara no (7) ni.

aku rasa mesti korang pernah berdepan dengan macam-macam style lain dari apa yang aku listkan tadi. macam aku cakap tadi, lain orang lain pengalaman kan? but nobody's perfect kan... kita memang takkan dapat jumpa orang yang sempurna. aku pun tak pernah mencari yang sempurna. aku lebih suka yang sederhana..

0 comments:

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr