Tuesday, March 10, 2009

tentang mata yang membengkak dan malu

petang ni highway KESAS jammed lepas R&R awan besar. tensi betul. giler panjang barisan. mula aku ingat ada banjir ke apa. sebab kalau hujan lebat atau ada masalah paip pecah ke apa mesti kat barisan kiri area tunai tu bertakung air. tapi tak logik pulak sebab masa aku keluar ofis pukul 6 petang tadi cuma gerimis sikit-sikit je. tengok-tengok kat tol takde apa-apa pun, lancar je, tapi benda tu berjaya la membuatkan aku sampai umah maghrib.

masa dah masuk klang and on the way jalan ke rumah aku, kat radio tengah main lagu siti nurhaliza. aku tatau lagu apa, sebab aku bukan kipas-kuat-mati tok T. tapi mendayu-dayu betul suara dia. aku rasa lagu tu ada kena mengena dengan Palestin ke apa la, sebab liriknya macam ada sebut pasal benda-benda macam tu. dek kerana mendayu-dayunya suara tok T tu, tiba-tiba aku teringat arwah Ayah.

tetiba je aku teringat masa aku darjah satu. ustazah suruh salin nota kat papan hitam. ustazah tulis huruf jawi lepas tu dia tulis cara nak sambungkan huruf-huruf tu. aku salin semuanya elok-elok. tetiba kawan sebelah aku kata "padamlah! sapa suruh kau salin! ustazah marah la!". aku pun merasa sangat cuak lantas dengan konfidennya memadam semua yang aku salin tu. elok je aku padam, ustazah datang check buku semua orang dah salin ke belum. kantoi la aku. ustazah marah aku. aku bagitahu ustazah pasal budak sebelah aku. boleh budak tu tak mengaku! pastu ustazah suruh aku buat benda tu as homework. balik sekolah petang tu Ayah jemput aku naik kereta. dalam kereta aku menangis sambil cerita kat Ayah. aku bukak buku tunjuk kesan-kesan tulisan pensel yang aku dah padam kat buku aku as a bukti yang aku dah buat pastu budak jahat yg duduk sebelah aku tu suruh padam. Ayah pujuk aku, "..takpe... takpe... kawan tu bukan sengaja... nanti Ayah tunjuk kat rumah..". sampai kat rumah aku terus duduk suruh Ayah ajarkan. Ayah ajar and even made it better sebab tulisan Ayah lagi cantik dari ustazah. sebab Ayah dulu penah belajar kat Mekah. aku ingat lagi esoknya ustazah puji sebab sambungan huruf tu ala-ala khat thuluth. aku tak kawan lagi dah dengan budak sebelah aku tu. aku ingat lagi budak tu- pendek je (ke sebab masa darjah satu aku tinggi, jadi aku nampak budak lain semuanya pendek).

lepas tu aku menangis yea. sampai bengkak mata.

sampai rumah aku melencong dulu pegi kedai pet. sebab aku malu nak bagi Mak tengok mata aku bengkak.

Ayah meninggal tahun 2007 tapi sampai sekarang aku still terasa sedih. kadang-kadang menitik air mata on the way pegi kerja, atau time aku dapat berita gembira. on the way pegi kerja tu sebab Ayah aku dulu follow up penyakit kanser dia kat hospital ampang, so lalu kesas la. sebab tu bila lalu kesas pegi keja tu memang sayu sangat rasanya. aku ada kawan yang hilang ayah masa umurnya 14 tahun. aku terbayang kalau aku jadi dia, ntah macam mana la aku agaknya. Ayah meninggal time aku dah keje ni pun terasa sangat kehilangan.

sebab tu aku paling tak suka kalau ada orang kata dia malas nak sembang dengan bapak dia, dah lama tak telefon bapak, tak berapa masuk sangat dengan bapak, etc etc. sebab bapa kita ialah bapa kita. baik buruknya luar dalam kita kena terima. sampai takde bapak nanti barulah faham betapa pentingnya seorang Ayah dalam hidup kita.

alFatihah.

0 comments:

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr