Saturday, March 7, 2009

clueless



sekali sekala aku akan terfikir betul ke apa yang aku buat sekarang?

i mean betul ke aku suka dengan current job aku? ada bright future ke kat situ? apa akan jadi dalam tempoh 5 tahun dari sekarang?

aku tak pernah terfikir nak kerja kat tempat sekarang. dulu aku lah yang paling lantang cakap yang aku taknak keja line macam ni. sebab aku rasa ada banyak lagi peluang dan tempat menarik yang aku boleh venture. tapi life ni whatever will be,will be kan? dan akhirnya aku terjebak, temuduga, diterima, dan melapor diri di tempat sekarang ni.

dulu aku fikir takpe la, sementara nak tunggu qualified, tempat ni sangat baik untuk aku. kadang-kadang aku rasa nyesal sebab terlalu awal give up dulu. bila dah lama kat tempat ni, hati pun rasa berat nak tinggalkan. kalau ditakdirkan aku masih stay di company lama mesti aku tak teragak-agak nak cari kerja baru kat tempat yang aku dah lama aim.

aku bersyukur dengan rezeki yang aku terima dari sini. rezeki yang aku percaya Allah dah lorongkan untuk aku. cuma dua tahun berulang alik ke tempat kerja dengan jarak yang jauh, dan office politic buat aku kadang-kadang terfikir sampai bila aku nak terus kerja kat sini? gaji bersih lepas tolak belanja perjalanan dan lain-lain tanggungan tinggal berapa? berapa umur aku sekarang? berapa lama aku nak terus bergaul dengan orang-orang bermentaliti pesimis yang langsung aku tak boleh percaya ni? sampai bila aku nak terus menjadi sahabat kepada orang-orang di sekitar aku yang kejenya asyik nak mengumpat orang tu, mengumpat orang ni, pastu mengata pasal aku pulak dengan orang yang diumpatnya tadi? sampai bila aku nak peram ACCA aku tu? sampai berulat?

kau tahu apa masalah sebenar aku?



aku takut.



aku penakut.



kau cakaplah apa saja. aku terima. sebab aku tahu fikiran aku ni sangat tak berasas.


apa yang aku takutkan ialah kalau-kalau aku salah buat keputusan. aku takut kalau tindakan yang bakal aku ambik ni tak betul.


truth is aku rasa dah tiba masanya aku tukar kerja. aku tak pasti aku akan dapat apa yang aku hajatkan kalau aku terus berada disini. dengan workload dan environment kerja yang makin hari makin menyesakkan dada aku, aku rasa aku perlu buka semula option untuk tukar kerja.

kalau kau pernah atau sedang bekerja di environment yang mana semua orang sibuk ambil tahu hal orang lain, sibuk mencarik cacat cela orang, sibuk menyiasat kelemahan-kelemahan orang, berhati kering, dan merasakan dirinya saja betul-orang lain semuanya bodoh dan salah, maka kau akan faham apa yang aku rasakan.

aku berdoa, semoga Allah berikan aku petunjuk dan hidayah untuk buat keputusan besar ni. dan aku nekad untuk tidak malas-malas memikirkan tentang ini lagi.

0 comments:

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr