Monday, March 9, 2009

hati kering

korang penah kenal dengan sesapa yang berhati kering?

hati kering pada aku ialah orang yang tak peduli kalau orang lain terasa hati so long as dia rasa apa yang dia buat tu betul. yang tak penah terfikir orang lain akan berkecil hati. jenis yang suka cakap "lantaklah!", "mampuslah!", dan yang seangkatan dengannya. type yang langsung tak tercuit hatinya kalau-kalau orang lain akan sedih dengan apa yang dituturkannya. penah jumpa?

aku ada kenal seseorang yang berperangai mcm tu.

kadang-kadang aku biar je, aku perati je perangai dia. yang paling aku tak suka bila dia macam nak mengutuk orang lain dengan aku, aku selalunya akan senyum, buat-buat gelak (walaupun tak kelakar), dengan harapan dia tak teruskan aktiviti dia tu. tapi dia kata aku bukan good listener. buat apa nak jadi good listener pada umpat caci dan sumpah seranah kan? okaylah, aku pun bukanlah baik sangat sampai tak pernah langsung mengutuk orang. kalau ada orang yang perangainya menyakitkan hati dan buat something kat aku, memangla aku pun akan kutuk orang tu. tapi katalah orang tu curik kuih karipap kita, kita pun akan kutuk contoh "benci betul la, kenapa dia ambik karipap aku? aku ni dah la lapar...", dan bukannya "memang dasar orang tak tahu malu, aku haramkan karipap aku yang dia makan tu. dah tahu kau tu miskin kenapa kau selamba je nak ambik karipap orang. bodoh, bangang, etc etc". got it? tu sebab aku malas nak layan apa dia cakap. sebab pada aku terlalu harsh. dan kalau aku jadi orang yang dia kutuk tu mesti aku sedih. dia ni kalau nak mengutuk orang main cakap lepas je, langsung tak terfikir kalau-kalau orang tu nanti terasa hati ke apa ke. jenis yang kalau dia dah tak suka tu, terus je dia bebel atau perli-perli atau cakap terus kelemahan/keburukan orang tu.


nauzubillah.


tapi satu benda yang kelakar kan, lepas dia mengutuk-ngutuk orang dengan muka penuh ekspresi, mesti ada something happened kat dia. contoh dia tersadung kaki meja lepas dia kutuk someone dekat aku. pastu ada lagilah beberapa insiden yang macam kebetulan happened lepas dia mengutuk/merendah-rendahkan orang. macam balasan spontan gitu la. tapi dia tetap dengan hati kering dia. silap-silap haribulan dia akan maki balik je.

kadang-kdang ada hari yang aku boleh buat donno je. tapi biasalah,manusia biasa, kadang-kadang aku naik angin juga. sebab disamping hobi suka mencari kesalahan orang tu, dia jugak suka memuji diri dan memberi nasihat atau ceramah secara percuma kepada orang lain. yang kelakarnya, katalah dia mengutuk ada sorang minah ni, aku diam jer, malas nak layan dia, tapi kang bila aku ada komen sikit pasal minah yang sama tadi, huii, dia akan menasihat aku macam-macam. macam dia yang baik sangat dan aku yang jahat sangat. orang macam ni pun ada ka??

dan satu lagi yang aku rasa extra kelakar ialah, dia ni kalau mengena orang dengan laser-laser berbisa dia tu, selamba je. tapi kalau tiba orang lain gurau-gurau melaser dia, huii, dia smash balik giler-giler orang tu dan dia akan citer kat aku pas tu betapa teruknya orang yang melaser dia tu. haii..kalau dia buat tu, hati dia punyalah kering langsung tak fikir apa yang orang lain akan rasa.

ni lah kisah si hati kering ni.


sesak nafas aku.



CPR CPR CPR


0 comments:

 
Header image by sabrinaeras @ Flickr